Στην αρχή του ταξιδιού μου με το Woodland Toys, πέρασα αρκετό χρόνο διαβάζοντας και μαθαίνοντας για τη φιλοσοφία του Montessori. Γρήγορα ανακάλυψα πόσο μεγάλο έχει γίνει αυτό το κίνημα και πόσο δύσκολο είναι μερικές φορές να κατανοήσεις πλήρως τι είναι ένα παιχνίδι Montessori και ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει. Συνοπτικά: δεν είναι όλα τα ξύλινα παιχνίδια που αναφέρονται στο Montessori τελικά 100% συμβατό με τις αρχές του και αυτό είναι καλό.
Σήμερα βουτάμε βαθιά στον κόσμο των Μοντεσσόρι και θα προσπαθήσω να σας δώσω μια ξεκάθαρη κατανόηση του τι σημαίνει Μοντεσσόρι, γιατί είναι σημαντικό, ποια είναι τα καλύτερα ξύλινα παιχνίδια Μοντεσσόρι και γιατί μπορούν να είναι ευεργετικά για την ανάπτυξη του μωρού σας.
Για να γράψω αυτό το άρθρο, σίγουρα έχω αφιερώσει πολύ χρόνο διαβάζοντας και ερευνώντας στο Διαδίκτυο, αλλά βρήκα επίσης μια υπέροχη ομάδα Facebook που επικεντρώνεται ειδικά στις αρχές Montessori και την οποία προτείνω ανεπιφύλακτα αν έχετε περισσότερες ερωτήσεις ή αν θέλετε να συμμετάσχετε ζωντανή κοινότητα ανθρώπων.
Η μέθοδος Montessori για μωρά και νήπια
Έχουμε μια πλήρη σελίδα αφιερωμένη στη φιλοσοφία των Μοντεσσόρι, αλλά σήμερα θα ήθελα να ακολουθήσω μια διαφορετική προσέγγιση και πραγματικά να εξηγήσω τι θεωρούσε ο Μοντεσσόρι σημαντικό για τα μωρά και τα παιδιά. Πρώτα απ ‘όλα, η Μαρία Μοντεσσόρι οραματίστηκε τις περισσότερες από τις αρχές της να ισχύουν από τη γέννηση: αυτή είναι μια συνηθισμένη παρεξήγηση, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι το Μοντεσσόρι μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε παιδιά που είναι συνήθως 3+ ετών. Η πραγματικότητα είναι ότι η Μοντεσσόρι όρισε ένα σύνολο αρχών και «επίπεδα» ανάπτυξης που εφαρμόζονται σε διαφορετικά στάδια της ζωής των παιδιών. Χωρίς να χρειάζεται να τα επαναλάβω όλα αυτά, η πιο πλήρης λίστα με αεροπλάνα που βρήκα βρίσκεται στη Wikipedia και εξηγεί καλά γιατί το καθένα είναι σημαντικό και τι το χαρακτηρίζει. Αναζητήστε την παράγραφο που μιλάει για ψυχολογία. Σε αυτό το άρθρο εστιάζουμε ειδικά στην κατανόηση της μεθόδου Montessori και των σχετικών ξύλινων παιχνιδιών για μωρά και νήπια, άρα από τη γέννηση έως 6-12 μηνών.
Αφού διάβασα αρκετά σχετικά με τις αρχές και τα επίπεδα, νομίζω ότι οι πιο σημαντικές έννοιες για την κατανόηση της εκπαίδευσης του Μοντεσσόρι είναι τελικά δύο:
Ένα περιβάλλον που δίνει προτεραιότητα στην αυτονομία και την ανεξαρτησία
Αυτή είναι η πρώτη βασική αρχή: τα μωρά και τα παιδιά πρέπει να μπορούν να πειραματιστούν σε ένα πλήρως αυτόνομο περιβάλλον όπου οι ενήλικες είναι εκεί για να καθοδηγήσουν και να βοηθήσουν, αλλά όχι για να οδηγήσουν. Για να το εξηγήσουμε ακόμα καλύτερα: οι ενήλικες πρέπει πραγματικά να αφήνουν τα μωρά να ανακαλύψουν και να παίζουν με πράγματα και να μην προσπαθούν να τους πουν τι και πώς για τις δραστηριότητές τους.
Ως γονείς, μπορείτε να βοηθήσετε στη διευκόλυνση αυτής της διαδικασίας: για παράδειγμα, θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιείτε πλούσιο λεξιλόγιο με το μωρό σας, να εξηγείτε τι κοιτάζει και τι κάνετε, να ονομάζετε τα πράγματα με το σωστό τους όνομα και να φροντίζετε να ερεθίζεται συνεχώς από το περιβάλλον γύρω του. Στην αρχική φάση, μετά τη γέννηση, τα μωρά είναι απορροφητικά μυαλά όπως λέει ο Montessori: τείνουν να μαθαίνουν και να απορροφούν όλα τα πράγματα γύρω τους, συμπεριλαμβανομένων ονομάτων, τοποθεσιών, συναισθημάτων κ.λπ. Γι’ αυτό το περιβάλλον που τα περιβάλλει και πώς βοηθάτε εσείς ως οι ενήλικες είναι και οι δύο σημαντικές. Και οι δύο γίνονται μέρος αυτού που είναι τους πρώτους 12 μήνες της ζωής τους.
Σεβασμός στο μωρό σας
Η δεύτερη βασική πτυχή της προσέγγισης της Μοντεσσόρι είναι να σέβεται τα μωρά και τα παιδιά. Αυτό είναι μάλλον κάτι που στις μέρες μας το δίνουμε ως δεδομένο, αλλά στον 20ο αιώνα τα πράγματα ήταν διαφορετικά και η προσέγγιση της Μαρίας ήταν μια μεγάλη καινοτόμος αλλαγή για την εποχή. Το να σέβεσαι μεταφράζεται σε μερικά πράγματα όπως το να μην υψώνεις τη φωνή σου με τα μωρά, να είσαι ευγενικός αν σου ζητήσουν ή να κάνουν κάτι περίεργο, να τα αφήσεις να εκφραστούν, να είσαι υπομονετικός και το πιο σημαντικό, να προσέξεις τι έχουν να πουν και τι θέλουν να κάνουν.
Ήθελα να επισημάνω αυτές τις δύο βασικές αρχές γιατί καθοδηγούν οτιδήποτε άλλο σπούδασε και γιατί πιστεύω ότι είναι κρίσιμες για ένα καλό ξεκίνημα της σχέσης σου με το μωρό σου.
Και οι δύο αυτές πτυχές αναπτύσσονται περαιτέρω σε μια σειρά πρόσθετων αρχών που μελέτησε. Πολλά από αυτά συνδέονται τελικά με την ιδέα να αφήνουν τα μωρά να χτίζουν, να παίζουν και να εξερευνούν πράγματα μόνα τους, γιατί μόνο με αυτό μπορούν πραγματικά να μάθουν πώς λειτουργούν τα πράγματα και να αποκτήσουν την απαραίτητη περιέργεια για να συνεχίσουν να μαθαίνουν.
Ξύλινα παιχνίδια Montessori
Ας βουτήξουμε βαθιά στα παιχνίδια και πώς ισχύουν οι αρχές της Μοντεσσόρι σε αυτά. Ένα ξύλινο παιχνίδι Montessori είναι ένα παιχνίδι που διεγείρει και δίνει κίνητρα στη μάθηση με πολλούς τρόπους: συνήθως μιλάμε για ένα παιχνίδι από ξύλο που μπορεί να αγγιχτεί, να χειριστεί ή που χρησιμοποιεί απλά συγκεκριμένα χρώματα και εικόνες για να τονώσει το μωρό. Φυσικά, δεν υπάρχει αυστηρός ορισμός και τελικά πολλά ξύλινα παιχνίδια θα μπορούσαν να ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία, αν επιτρέπουν στο μωρό να πειραματιστεί και να παίξει αυτόνομα μαζί τους. Η αυτονομία είναι ο βασικός όρος που πρέπει να θυμάστε: όλα αυτά τα παιχνίδια θα πρέπει να αφήνουν το παιδί να παίζει μαζί τους χωρίς εξωτερική βοήθεια ή καθοδήγηση και το πιο σημαντικό, θα πρέπει να επιτρέπουν στο παιδί να βρει διαφορετικές λύσεις και σενάρια για να τονώσει τη δημιουργικότητά του.
Βασικά χαρακτηριστικά
Αν ψάχνετε για ένα από αυτά τα παιχνίδια, θα πρέπει να δώσετε προσοχή σε ένα σύνολο πτυχών που παραθέτω παρακάτω – μερικές από αυτές είναι αρκετά κοινές στα ξύλινα παιχνίδια γενικά (διαβάστε περισσότερα για τα οφέλη των ξύλινων παιχνιδιών σε ένα ειδικό άρθρο), αλλά κάποια άλλα είναι σίγουρα συγκεκριμένα για τα παιχνίδια Montessori:
Ξύλο και φυσικά υλικά
Το 99% των παιχνιδιών Montessori είναι συνήθως κατασκευασμένα από ξύλο, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις όπου μπορείτε να βρείτε ένα μείγμα υλικών. Βεβαιωθείτε ότι είναι όλα φυσικά υλικά: αυτός δεν είναι μόνο ένας εξαιρετικός τρόπος για να αγοράσετε ένα πολύ ασφαλές παιχνίδι για νήπια, αλλά και μια βασική πτυχή της φιλοσοφίας Montessori. Τα φυσικά υλικά δημιουργούν μια πιο οικεία σύνδεση με το μωρό και έχουν διαφορετική αίσθηση όταν τα αγγίζει, τα τεντώνει ή τα χειρίζεται.
Αφορούν μια συγκεκριμένη μαθησιακή δραστηριότητα;
Θα πρέπει να σκεφτείτε ένα παιχνίδι που εστιάζει σε μια ενιαία ιδέα: χρώματα, σχήματα, αριθμούς, ζώα κ.λπ. Έχει να κάνει με τον μινιμαλισμό και την εστίαση: το μωρό σας θα αφιερώσει χρόνο πειραματιζόμενος και μαθαίνοντας για αυτήν τη συγκεκριμένη ιδέα και η εστίαση σε ένα πράγμα σίγουρα θα σας δώσει καλύτερα αποτελέσματα για την ανάπτυξή του. Θα πρέπει πιθανώς να αποφύγετε παιχνίδια που έχουν πάρα πολλά «θέματα» και αντικείμενα, θα αποσπάσουν την προσοχή του μωρού ή ακόμα και θα το μπερδέψουν.
Απλό και αποτελεσματικό
Συνδέεται με το προηγούμενο σημείο: Τα ξύλινα παιχνίδια Montessori είναι συνήθως πολύ απλά και αποτελεσματικά σε αυτό που κάνουν. Ειδικά για τα νήπια, συνήθως μιλάμε για παιχνίδια που είναι πολύ οπτικά, έχουν απλούς τρόπους χρήσης και είναι ανοιχτά σε χειρισμούς, που σημαίνει ότι το μωρό σας μπορεί να τα αγγίξει, να τα μεταμορφώσει ή να τα τροποποιήσει λαμβάνοντας διαφορετικά αποτελέσματα. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα: ένας πολυάσχολος πίνακας θα έχει σίγουρα μόνο μερικές περιοχές που μπορούν να αγγιχθούν και να μεταμορφωθούν και όλες θα πρέπει να επιτρέπουν διαφορετικούς συνδυασμούς και θέσεις, ώστε το μωρό να μπορεί να εξερευνήσει διαφορετικούς τρόπους παιχνιδιού μαζί τους.
Παραδείγματα και ιδέες από ξύλινα παιχνίδια Montessori
Τώρα που συζητήσαμε τα βασικά χαρακτηριστικά αυτών των παιχνιδιών, ας δούμε μερικά παραδείγματα παιχνιδιών σε αυτήν την κατηγορία – αυτά είναι παραδείγματα και σίγουρα μπορείτε να βρείτε πολλά περισσότερα στο διαδίκτυο.
Ξύλινη σανίδα ισορροπίας
Αυτό είναι ένα κλασικό παιχνίδι Montessori και εκτός από την απλότητά του μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολλά πράγματα. Πρώτα απ ‘όλα, θα είναι πολύ χρήσιμο να αφήσετε το μωρό σας να μάθει πώς να διατηρείται σε ισορροπία, αλλά θα είναι επίσης εύκολο να χρησιμοποιήσετε τον πίνακα ισορροπίας ως πίστα αγώνων για αυτοκίνητα και άλλα παιχνίδια, έναν τρόπο να καθίσει και, τέλος, κάτι να κρυφτεί πίσω όταν παίζετε σε πιο ευφάνταστα παιχνίδια. Αυτό είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διαφορετικές ηλικίες και που θα εξελιχθεί καθώς το παιδί σας θα το χρησιμοποιεί για νέα πράγματα.
Τρίγωνο αναρρίχησης ή τρίγωνο Pikler
Αυτό είναι ένα άλλο κλασικό ξύλινο παιχνίδι και είμαι σίγουρος ότι μπορεί να το προσέξατε ψάχνοντας για παιχνίδια. Για να πούμε την αλήθεια, αυτό δεν προέρχεται ακριβώς από τη Μαρία Μοντεσσόρι, αλλά στην πραγματικότητα εφευρέθηκε από τον Δρ Έμι Πίκλερ ακολουθώντας παρόμοιες αρχές.
Ενώ μπορεί να πιστεύετε ότι το τρίγωνο αναρρίχησης είναι για μεγαλύτερα παιδιά, είναι στην πραγματικότητα σχεδιασμένο για μικρά μωρά 6+ μηνών, καθώς προσαρμόζεται γρήγορα στις ικανότητες των νηπίων όπως σε εκείνες των παιδιών 3-4 ετών. Το τρίγωνο επιτρέπει στα νήπια και τα παιδιά να μάθουν τα όριά τους, αν δεν μπορούν να σκαρφαλώσουν, απλά δεν θα το κάνουν: γι’ αυτό ένα νήπιο μπορεί απλώς να το πλησιάσει και να αρχίσει να κοιτάζει το πρώτο σκαλί χωρίς να προχωρήσει περισσότερο, ενώ ένα 3χρονο ο παλιός μπορεί να αρχίσει να το σκαρφαλώνει. Οι σκέψεις θα αλλάξουν καθώς μεγαλώνουν και οι δύο. Η ομορφιά αυτού του παιχνιδιού είναι ότι μπορεί να γίνει πολύ περισσότερο από αυτό που είναι, τα παιδιά σας θα το μεταμορφώσουν σε ένα κάστρο, σε ένα δεντρόσπιτο ή ένα ελικόπτερο ανάλογα με τη διάθεση εκείνης της ημέρας!